Jumaat, 2 Januari 2009

UNTUNG SEKOLAH



Dua hari lagi sekolah dah nak bermula, anak aku nampak relak je, budak sekarang macam tu la, aku dulu masa nak buka sekolah cukup gembira, sebab dapat baju dan kasut baru, kasut tu siap bawak tidur lagi, walaupun cuma kasut getah je, itu kira dah mahal tu, dulu masa aku jadi budak tak pernah fikir bahawa belanja nak masuk sekolah tu mahal juga, terima kasih la pada orang tua aku, diaorang kerja keras untuk menyekolahkan aku, supaya menjadi orang berguna, beruntung aku, ada orang pada zaman aku dulu tak sekolah pun ada, ye la masa tu ramai orang susah, kerja kampung berapa sen yang dapat, aku dulu kalau cuti sekolah tolong ayah aku motong getah, dapat la sikit duit belanja, mak aku pun kerja juga masa tu, jadi kepala motong rumput kat kebun getah orang putih, masa tu mana ada mesin rumput, pakai pisau penebas je.

Aku dulu belanja cuma 20sen aje, kalau nak makan mi kena simpan besok sebab mi sepingan 40sen, macam tu la dulu, sekarang lain belanja kalau tak seringit tak boleh, sekarang di semua barang dah mahal, kalau belanja 20sen tu apa yang boleh beli, minyak dah turun harga tapi barang tak turun harga, kuih kalau kita beli seringit dapat 3, kalu dulu kuih tu sebiji boleh tiga kali gigit, sekarang sebiji sekali telan je, semuanya gara nak untung lebih, sebab itu bagi yang banyak duit dia tak heran, bagi yang tak banyak duit tu yang heran. ye ke ayat tu..... entah la aku pun tak tau..........

Ini nanti anak aku dah start sekolah, macam-macam hal ada, yang aku rimas tu ada je tiap-tiap bulan bawa balik kertas - kertas promosi buku dah tu budak- budak mesti nak beli, pandai betul diorang berniaga nak untung lebih, lagi satu derma, ada je derma itu la derma ini la, pelik la aku, bukan tak boleh bagi kekadang dermanya tu datang hujung bulan, ingat kerja kerajaan ke gaji 24 haribulan, kerja swasta ni gaji paling awal pun 4 haribulan, itu cikgu-cikgu kena faham. Itu sebab aku dok fikir nak cari duit lebih, bukan apa dapat la hulur derma on time..................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan