Ahad, 25 Januari 2009

UNTUNG PETANI


Aku dulu minat bertani, waktu habis sekolah dulu aku cuba- cuba bertani, dapat lah tanam sayur sikit, aku usahakan tanaman sayur dengan dua orang saudara aku, seronok tanam sayur ni tapi penat sikit la, sebab kena ambil air untuk jirus pokok-pokok tu, akhirnya dua orang saudara aku tarik diri, sorang pergi KL kerja di DBKL dan sorang lagi kerja kilang kat kampung aku, tinggal aku sorang, akhirnya aku pun tak tahan, pergi kerja kat KL juga, tinggallah sayur tu dijaga Mak aku.

Itu cerita dulu, sekarang aku rasa nak bertani balik sebab dah lama sangat kerja dengan orang, dah 20 tahun kerja tapi tak kaya juga yang kaya cuma tokeh syarikat aje, bila nak naik gaji ada je alasan untung tak ada la, tapi yang aku heran boleh beli kereta mewah, hampir setengah juta, beli rumah banglo sejuta lebih, tapi walau bagaimanapun aku berterima kasaih dengan dia sebab ambil aku bekerja, kalau tak menganggur aku, tapi aku rasa dengan keadaan sekarang mungkin jodoh aku dengan syarikat tempat kerja aku tu tak panjang kot. keadaan ekonomi pun tak berapa baik, lebih baik kita mencuba sesuatu yang baru.

Sekarang bertani dah senang dengan teknologi canggih, bertani sekarang dah tak perlukan tanah, ruang yang sempit pun boleh tanam sayur kalau tinggal kat rumah flat pun boleh tanam sayur, untuk makan sendiri la. kalau untuk menjual tu kena ada ladang, baru tadi aku pergi keNilai beli peralatan pertanian, jauh pergi, sebab kat situ aku dapat harga murah sikit lagi pun penerangannya bagus sikit, aku sekarang baru tahap nak belajar, jadi aku beli sikit-sikit dulu, aku tak mau macam setengah orang nampak je boleh buat terus pulun besar-besaran, tapi akhirnya lingkup sebab mereka tak ada R&D, R&D ni penting sebelum membuat sesuatu, orang kata sebelum buat projet besar buat projet prototypenya dulu, jadi kalau nak tau pertanian jenis apa yang akan aku usahakan, akan datang aku ceritakan dengan gambarnya sekali. sekian jumpa lagi...................


2 ulasan:

  1. Salam...
    Memang apa juga bentuk pekerjaan yang HALAL dan berfaedah ada saj UNTUNGNYA..
    Saya pun suka bertani kerana lahir dalam keluarga petani.. Tak sabar tunggu sambungan N3 ini..

    BalasPadam
  2. aq org kpg
    selamat maju jaya
    seronok bila nampak menghijau

    *peminat

    BalasPadam