Ahad, 18 Januari 2009

UNTUNG ORANG KERAJAAN


Orang cakap kerja kerajaan ni untung dari kerja swasta, walaupun gaji kecil, kecil ke? sekarang ni kerja kerajaan pun gaji dah besar, dulu orang tak nak kerja kerajaan sebab gaji kecil, Abg aku dulu kerja LLN sekarang dah tukar TNB gaji masa tu 200 ringgit je sebulan, sebab tu orang suka kerja kilang, masa tu kalau kerja kilang gaji 300 ringgit sebulan, lebih sikit. Tapi diaorang tak tau kalau kerja kerajaan dapat pencen senang buat pinjaman, dan banyak lagi.

Abang aku sekarang dah pencen sekarang kerja bawa teksi hati pun senang, orang yang kerja swasta kalau tak pandai manage duit KWSP alamat masa tua dah tak berharga, sebab masih bekerja, sebab duit kalau dapat sekali menimbun alamat gelap mata, cepat aje habis, sebab itu kerajaan sekarang buat cadangan KWSP dibayar macam pencen, ada pro dan kontra tentang cadangan itu. Pada aku kita kena melihat jauh.............

Dulu aku pernah ditawarkan menjadi tenaga pengajar disebuah institut dibawah jabatan tenaga rakyat, walaupun dua kali panggilan tapi aku tak pergi, mungkin tiada rezeki aku kat situ, kalau tidak sekarang aku dah kerja kerajaan. Abang aku yang ke4 kerja kerajaan juga, walau tak sekolah tinggi tapi gaji dia selepas campur elaun kalah gaji aku.

Baru-baru aku balik kampung sebab Mak aku sakit, jadi balik tengah bulan ni tentu pokai sikit, duit dalam bank pun tinggal sikit nasib ada ASB, aku pun pergi la kepejabat Pos untuk keluarkan duit sikit sebab kat kampung aku tiada bank, selepas isi borang pengeluaran pegawai pos tu kata, kat sini kalau nak urusan saham cuma hari Isnin sahaja, mak oi mana punya undang-undang ni, masa tu urusan kat pejabat pos cuma dua orang sahaja, patut la tak ramai orang, kalau la ada kecemasan ke apa ke, nak kahwin duit hantaran tak cukup tak kan nak tunggu hari Isnin kot, ini la sifat orang kerajaan suka buat undang-undang sendiri.

Jadi terpaksa la aku pergi kebandar, sampai pejabat POS kat bandar punya la ramai orang, ambil nombor kira-kira lagi 30 orang, jam dah pukul 4.30 petang, jadi aku batal kan hasrat pada hari tu, pergi pada kesokan harinya, kesokan harinya dari pukul 9 pagi aku tunggu sampai la pukul 11.30 pagi baru nombor aku naik.

Itu cerita pejabat Pos, 3 tahun lepas aku beli rumah second hand, jadi kalau beli rumah mesti kena berurusan dengan pejabat daerah, untuk meluluskan pengeluaran duit KWSP plan rumah dan tanah kena sign DO, jadi aku dan agen rumah (kawan aku) pergi la kepejabat daerah untuk jumpa DO, sampai kepejabat DO, opis boy (nama je boy tapi dah nak pencen) dia kata DO tak ada pergi keluar ada kematian. Dia suruh kami pergi jumpa pegawai takbir, jumpa pegawai takbir, dengan muka yang tak ada senyum terus marah kat aku, dia kata kalau nak sign ni tuan rumah mesti kena datang terus melemparkan fail tadi balik kat aku, apa kena megena dengan tuan rumah dengan aku, yang nak sign fail aku, bukan tuan rumah, aku terus keluar, rasa memang aku nak tampar mukanya tapi fikir pejabat tak baik pula, selepas bincang dengan kawan aku, aku masuk balik nak jumpa dia buat rayuan, tapi sampai kat bilik, dia dah tak ada, awalnya pergi rehat..........

Jadi mahu tak mahu aku terpaksa pergi kepejabat daerah yang lain, sampai aku kat sana ADO tengah meeting jadi aku disyorkan jumpa pembantu takbir, yang ni perempuan, bila aku jumpa macam tu juga tak nak sign, persoalkan cukai pintu dan tanah dah bayar kebelum, apa buta ke tak nampak resit kat fail tu. Dengan kecewanya aku turun ke bawah pergi balik kepejabat ADO, nasib aku baik ADO dah habis meeting, ADO tak banyak tanya pun terus sign je, tak sampai 15 minit dah siap. Ada banyak pengalaman aku berurusan dengan kakitangan kerajaan, tapi kita cerita lain kali....................

2 ulasan:

  1. Salam Kembali terima kasih, saya tertarik dengan blog pak jadi saya buat kan link supaya saya senang berkunjung lagi.

    BalasPadam