Khamis, 29 Januari 2009

UNTUNG PENJUAL KUIH


Baru-baru ni aku kepetrol station sebelum masuk kerja, bukan nak isi minyak tapi nak keluar duit, sekarang dah senang kalau nak keluar duit tak payah pergi bank lagi, kat stesen minyak pun ada, lepas keluar duit, perut pun rasa lapar sebab pagi tu aku tak sarapan jadi kebetulan kat depan stesen minyak tu ada warung jual kuih, jadi aku nak beli kuih karipap, nampak macam sedap, jadi aku pun keluar seringgit dan minta karipap seringgit, tiba-tiba tokeh kuih tu kata "sebiji karipap 40 sen"mak oiii bila masa naik harga, nak untung la tu, selalu aku beli kat tempat lain seringgit 3 ketul. jadi aku tanya 3 ketul berapa? dia jawap seringgit 20 sen, aku pun tak jadi beli, dalam hati aku cakap baik la cik kak makan sendiri je karipap tu, aku bukan tak mampu beli tapi nak ajar sikit kepada penjual jangan suka ambil kesempatan. Jadi aku beli kat tempat lain, ada pun yang jual murah.

3 tahun lepas aku cuba-cuba jual kuih kat pasar ramadan, tapi tak la untung sangat, aku heran macamana orang lain meniaga boleh untung besar, mungkin aku terlampau baik, buat kuih besar-besar mana nak untung, tapi untung sedekah tu banyak, mana taknya kuih selalu tak habis, jadi sedekah kat jiran, keluarga aku dulu masa aku kecil berniaga kuih kat pasar malam, Mak aku buat kuih manakala Ayah aku buat mi goreng, Ayah aku pakar buat mi goreng, sebab mi dia memang sedap, dia pernah ajar aku, tapi aku masak tak sedap juga, kepakaran memasak Ayah aku diambil oleh abang aku, dia ni memang pakar memasak.

Aku ada sorang kawan, dulu dia meniaga kuih tepi jalan, pagi berniaga kuih dan nasi lemak, petang jual goreng pisang dan air buah, aku tengok perniagaan dia boleh tahan untung ,boleh beli dua tiga biji kereta la, tapi meniaga macam tu susah nak dapat lesen, dua tiga kali gerai dia kena roboh oleh pebandaran, lepas roboh naik balik, lepas majlis penbadaran besarkan jalan, jadi terus tak boleh meniaga, sekarang kerja bawa bas kilang, ok juga, ada juga rezeki.

Aku sekarang sibuk sikit sebab baru nak set up sistem petanian aku tu, jadi jarang dapat update blog ni, terima kasih kepada yang sudi membaca, dan menghantar komen, baru baru ni kawan aku ada hantar link katanya buat kerja dirumah dapat duit, aku pun cuba, syok juga, kalu nak cuba klik link kat bawah ni...................

Buat duit dari rumah, Ahli percuma, duit masuk tiap-tiap minggu.

2 ulasan:

  1. salam ukhuwah,

    memang betul tu. sekarang beli kuih RM1 dah tak dapat lagi 3 ketul.

    BalasPadam
  2. Tu la, dulu masa zaman kecik-kecik duit lima sen boleh beli gula-gula dapat sepuluh, sekarang sepuluh gula-gula dah 50 sen. cepat betul masa berubah........

    BalasPadam