Isnin, 31 Ogos 2009

UNTUNG MINYAK NAIK DAN NAIK MINYAK



Lama tak cerita terlebih dahulu aku nak ucapkan selamat perpuasa dan selamat menyambut hari kemerdekaan, merdeka dalam bulan puasa ni untung juga sebab tak payah belanja beli air sebab nak tengok perbarisan, tapi sekarang ni pun orang ramai duduk kat rumah sebab takut virus selsema babi, tapi hari tu aku turun bandar jem juga jalan, lepas pusing-pusing cari parking, aku terus balik rumah sebab tak ada parking lepak kat rumah lagi baik, bulan puasa ni besnis kurang jalan sikit, kalau jumpa member pun diaorang cakap tunggu lepas raya.

Tadi aku dengar berita minyak naik lagi, tu yang buat orang naik minyak, aku rasa masa ni tentu orang dok pakat serbu stesen minyak, yang susah hati tokeh stesen minyak sebab komisen tak naik, yang untung tokeh minyak sebab gaji akan naik, tapi aku dah awal-awal isi minyak penuh kat kereta lama aku, aku isi Ron 95 je sebab kereta lama, tu la yang untungnya.

Dulu masa aku kerja kat Kemaman Terengganu, disatu syarikat membekal dan membaik pulih paip minyak, syarikat tak la besar mana, tapi kerja 6 bulan betul-betul, 6 bulan lagi datang kerja balik kerja dapat gaji, tapi syarikat boleh buat untung, itu la untungnya kerja syarikat minyak, macam abang ipar aku kerja carigali minyak kat laut tu 6 bulan kerja, 2 bulan cuti, siap boleh buat part time bawa bas lompat lagi....

Bukan apa aku rasa minyak tak perlu naik, untung syarikat minyak dan cukainya pun besar, duit syarikat minyak tu boleh tanggung rakyat kalau betul-betul dijaga, sebab Malaysia pengexport minyak kelas satu keluar negara dan mengimport minyak kelas ketiga untuk digunakan oleh rakyat tempatan, jadi kenapa perlu naik, kita boleh bayangkan keuntungan syarikat minyak dalam menyambut hari raya nanti sebab ramai orang balik kampung, alasan harga minyak patut naik sebab minyak harga minyak dunia sudah naik tak masuk akal, sebab Malaysia adalah pengeluar minyak bukan pembeli minyak, kalau nak untung jadi lah saudagar minyak atar ( auta ).............

1 ulasan:

  1. ye setuju..minyak x perlu naek..dikhabarkn minyak yg terbaru yg dikatakn lbh berkualiti ni sbnrnye kualitinya rndh..x tau la sejauh mane kesahehannya..klu betul camtu kte mmg tertipu la..huhu

    BalasPadam