Rabu, 5 Ogos 2009

UNTUNG GULA


Cepat betul masa berlalu sekarang dah bulan ogos tak lama lagi dah nak puasa, tinggal berapa minggu aje lagi, member-member aku dah sibuk nak berniaga apa pada bulan puasa ni, ramai yang kaki bisnes, aku pula tak tau lagi, ada member ajak jual kuih raya, tapi aku belum fikirkan lagi.

Baru tadi aku beli barang dapur kat pasaraya, macam biasa aku belanja untuk sebulan, tapi yang malangnya pergi kat rak gula, gula tak ada......., kalau macam ni bagaimana nak buat bisnes kuih raya, mesti pening member aku ni, yang aku heran tiap-tiap tahun gula asyik tak ada, macam-macam cara kerajaan buat, tapi sama aje, alasan tiap - tiap tahun sama je, transport tak cukup la, permintaan tinggi la, macam-macam lagi, tetapi alasan yang paling lawak ialah pengguna beli banyak pasal panik, betul ka?

Baru-baru ni aku pergi kedai mamak beli barang, bila aku minta gula, dia cakap dah habis, hai baru semalam aku tengok ada satu guni, jadi aku pun ugut dia, baru dia nak bagi itupun sepaket. Dua tahun lepas pun ada masalah gula, aku ada pergi satu pasaraya mini nak beli gula, tapi gula tak ada, tiba-tiba keluar seorang dari setor bawa separuh guni gula, jadi aku tanya kat pekerja tu, kenapa orang tu boleh beli banyak gula sedangkan kat rak tu tak ada gula, dia cakap itu pelanggan tetap, lagipun dia berniaga kuih kat pasar malam, aku cakap walau siapa pun kita kena adil orang yang datang kedai ni bukan pelanggan ke? diaorang pun beli barang bukan ambil barang, jadi aku pun ugut budak tu juga, cakap nak lapur ke kementrian, oleh kerana takut budak tu masuk dalam setor ambil seguni gula letak kat kuanter, jadi pada hari tu ramai yang dapat beli gula.

Aku rasa gula tak perlu naik harga, sebab gula dalam harga sekarang pun, tokehnya dah jadi orang nombor wahid terkaya di malaysia, jadi apa masalahnya........aku pun tak tahu..............

Tiada ulasan:

Catat Ulasan