Isnin, 20 April 2009

UNTUNG HOSPITAL


Tengah sibuk uruskan kerja terima panggilan telefon, dari isteri aku, cik sakit kuat (cik tu panggilan bapa bagi orang pantai timur), jadi aku pun bergegas balik kampung, sampai kat kampung tengok pak mertua aku terbaring aje, kata mak mertua aku dah seminggu tak buang air besar, orang lama ni kalau kita nak hantar ke hospital kemain susah, pujuk punya pujuk pun tak jalan, esok nya adalah sorang kawan nya datang ziarah, kena ayat sikit kat kawan tu baru la nak pergi hospital.

Sampai kat hospital, untuk pengesahan boleh masuk wad dari pukul 11pagi sampai pukul 3petang baru la dapat masuk, bukan apa pemeriksaannya tu banyak betul, bila pergi kat wad tu ramai betul orang sakit seingat aku ada dua tiga je katil kosong, depan belakang kiri kanan purata sakit diabetis, ada yang dah potong kaki ada baru luka je ada baru bengkak je macam-macam.

Aku teringat masa aku masuk wad dulu masa tu umur aku baru 25 tahun, kalau lambat sikit aku ni dah arwah dah tapi Allah tu panjang kan umur suruh bertaubat lebih sikit, puncanya tersalah makan ubat yang diberi oleh klinik panel, nak kurus punya pasal, terus hilang selera, tak boleh makan, kalau makan akan muntah kembali badan jadi kejang, nasib baik ada member yang tolong hantarkan ke hospital, belakunya tu waktu malam, lepas diperiksa oleh pembantu perubatan terus masuk wad, malam tu doktor datang dan bagi ubat tidur je, terus tidur......

2 minggu aku duduk kat hospital kerana mengalami masalah jantung dan tekanan darah, pernah satu malam tu aku terdegar satu jeritan aduh..aduh.. kiranya kuat juga, aku malas layan sebab mengantuk, esok pagi aku bangun, rupanya yang mengerang tu kawan aku, dia kemalangan, langar kerbau waktu malam pehanya terbelah kena tanduk kerbau ngeri juga aku tengok.

Itu cerita lama, sekarang aku dah sehat tapi tak sehat sangat, kesan tu masih ada sampai sekarang. Jadi kalau kita tengok makin banyak hospital makin ramai orang sakit, kepada yang tak mampu, pergi hospital kerajaan la, sekarang hospital kerajaan layanan dah bagus tak macam dulu, misi pun cantik-cantik, kalau sakit tu tengok muka misi pun dah lega sikit sakit tu.

Kepada yang mampu tentu lah pergi ke Medical Centre, yang tidur semalam je kena cas 3,4 ratus macam tidur kat hotel, itu belum cas perubatan lagi, tapi kalau dah mampu apa salahnya. Bisnes Hospital ni memang boleh untung, harap-harap hospital kerajaan jangan diswatakan.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan